Toekomst en leiderschap

augustus 18, 2012

Vakantie is een tijd voor reflectie en bezinning. Daar ging het vorige blog over. Ik vroeg mij af: wat betekent ‘leven’ voor mij? Daar heb ik zelf wel een beeld bij, maar hoe is dat voor anderen? Zo was ik tijdens onze vakantie in de Dordogne in gesprek met de puberdochter van goede vrienden van ons. Pubers zitten als ze 16, 17 zijn vaak met zichzelf (‘niet waar, het ligt aan jullie’) en met hun omgeving in de knoop. Wat een klus om uit te vinden wie je zelf bent. En ik vroeg haar: wat betekent leven voor jou? Zo kreeg ik inzage in haar visie op het leven, dat volgens haar tamelijk zinloos was. Toch bleek dat ze wel degelijk dromen heeft en mensen wilde raken in hun hart. Zonder dat ze het nu beseft, heeft ze een enorme kracht en diepgang en is het een kwestie van de juiste vragen stellen en tijd gunnen om alles bij elkaar te laten komen. Hetzelfde gesprek met mijn zoon leverde weer een ander antwoord op. Wij hebben thuis regelmatig gesprekken over onder andere toegevoegde waarde en nut en met zijn 17 jaar geeft hij mooie diepzinnige antwoorden. Wat een wijsheid zit er in! En steeds regelmatiger komt dat er ook uit in zijn handelen. Dit zijn onze leiders van de toekomst. Hoe begeleiden wij hen zodat hun eigen visie en dromen uitkomen en niet de onze.

Dat is toch waar servant leadership ook over gaat? Inzet voor de groei van mensen, de competentie waar menig leidinggevende over hoort te beschikken. Zoeken naar hoe je hen kunt faciliteren bij hun werk, wat zij nodig hebben om hun eigen groei te kunnen verwezenlijken. Wat levert dit op? Mensen die heel hard werken omdat ze de investering waard willen zijn. En hoe vaak merk ik in gesprekken dat leidinggevenden kortzichtig zijn en korte-termijn focus hebben. ‘Als ik er in mijn team voordeel van kan hebben (lees: als ik mijn target er mee kan halen), dan mag je naar die cursus’.  Zo kweek je een mentaliteit waar mensen “geestelijk emigreren” en de kantjes er af gaan lopen. Want door zo’n houding als leidinggevende kun je als mens, maar ook als organisatie niet groeien. Eerste uitdaging van zo’n leidinggevende: leren luisteren, vragen stellen, zonder oordeel, aandachtig en actief. Zo kweek je een basis voor een relatie, gericht op duurzaamheid. Eerst persoonlijk leiderschap en daarna pas organisatieleiderschap. Vaak zie ik de omgekeerde volgorde. Daarom besteden wij in onze 10-daagse training Servant Leadership Practitioner eerst aandacht aan het persoonlijke leiderschap, wat daarna in de context van de organisatie in handelen tot uiting kan komen. Doe mee bij de najaarstraining vanaf 17 september en schrijf je nu in!

Misschien ook interessant

december 15, 2021

Helpjunkies

Zet jij jezelf op nummer 1?Zuurstofmasker op! Wat een lastige vraag kan dat zijn! Zeker als je gewend bent om vooral voor anderen te zorgen of klaar te staan, of dat nu in de privésfeer is of dat het op je werk is.  Het is natuurlijk van belang om je te realiseren dat je rekening ‘moet’ […]

oktober 31, 2021

Allemaal eikels!

Allemaal eikels!Wat doe je ermee? Het mag duidelijk zijn dat het echt herfst is geworden. De een houdt ervan de ander heeft er een hekel aan. Regen, temperatuur naar beneden en flinke harde wind. Takken en bladeren waaien van de bomen. Zo langzamerhand worden de echte vormen van de bomen zichtbaar omdat het contour van […]

Servant leadership
in vijftien minuten

‘Servant leadership in 15 minuten’ is geen gewoon boek maar een echt doe boek. Het neemt je stapsgewijs mee langs de kenmerken van dienend leiderschap.

Inschrijven nieuwsbrief