Toekomst en leiderschap

augustus 18, 2012

Vakantie is een tijd voor reflectie en bezinning. Daar ging het vorige blog over. Ik vroeg mij af: wat betekent ‘leven’ voor mij? Daar heb ik zelf wel een beeld bij, maar hoe is dat voor anderen? Zo was ik tijdens onze vakantie in de Dordogne in gesprek met de puberdochter van goede vrienden van ons. Pubers zitten als ze 16, 17 zijn vaak met zichzelf (‘niet waar, het ligt aan jullie’) en met hun omgeving in de knoop. Wat een klus om uit te vinden wie je zelf bent. En ik vroeg haar: wat betekent leven voor jou? Zo kreeg ik inzage in haar visie op het leven, dat volgens haar tamelijk zinloos was. Toch bleek dat ze wel degelijk dromen heeft en mensen wilde raken in hun hart. Zonder dat ze het nu beseft, heeft ze een enorme kracht en diepgang en is het een kwestie van de juiste vragen stellen en tijd gunnen om alles bij elkaar te laten komen. Hetzelfde gesprek met mijn zoon leverde weer een ander antwoord op. Wij hebben thuis regelmatig gesprekken over onder andere toegevoegde waarde en nut en met zijn 17 jaar geeft hij mooie diepzinnige antwoorden. Wat een wijsheid zit er in! En steeds regelmatiger komt dat er ook uit in zijn handelen. Dit zijn onze leiders van de toekomst. Hoe begeleiden wij hen zodat hun eigen visie en dromen uitkomen en niet de onze.

Dat is toch waar servant leadership ook over gaat? Inzet voor de groei van mensen, de competentie waar menig leidinggevende over hoort te beschikken. Zoeken naar hoe je hen kunt faciliteren bij hun werk, wat zij nodig hebben om hun eigen groei te kunnen verwezenlijken. Wat levert dit op? Mensen die heel hard werken omdat ze de investering waard willen zijn. En hoe vaak merk ik in gesprekken dat leidinggevenden kortzichtig zijn en korte-termijn focus hebben. ‘Als ik er in mijn team voordeel van kan hebben (lees: als ik mijn target er mee kan halen), dan mag je naar die cursus’.  Zo kweek je een mentaliteit waar mensen “geestelijk emigreren” en de kantjes er af gaan lopen. Want door zo’n houding als leidinggevende kun je als mens, maar ook als organisatie niet groeien. Eerste uitdaging van zo’n leidinggevende: leren luisteren, vragen stellen, zonder oordeel, aandachtig en actief. Zo kweek je een basis voor een relatie, gericht op duurzaamheid. Eerst persoonlijk leiderschap en daarna pas organisatieleiderschap. Vaak zie ik de omgekeerde volgorde. Daarom besteden wij in onze 10-daagse training Servant Leadership Practitioner eerst aandacht aan het persoonlijke leiderschap, wat daarna in de context van de organisatie in handelen tot uiting kan komen. Doe mee bij de najaarstraining vanaf 17 september en schrijf je nu in!

Misschien ook interessant

oktober 6, 2020

Relatiemanagement in je Thuis B.V.

Veel mensen besteden veel tijd aan het opbouwen en onderhouden van relaties. In hun werk volgen ze communicatietrainingen, relatiemanagementopleidingen en hebben regelmatig voortgangsgesprekken met hun medewerkers. Maar hoe gaat dat thuis? In je eigen relatie run je je Thuis B.V. samen met je partner als een directieteam, maar echte aandacht over hoe je de ander […]

september 8, 2020

Veiligheid en vertrouwen in leiderschap: het geheim van Anton van Diermen

Loslaten is essentieel bij leiderschap. Of dat nu leiderschap in organisaties is, persoonlijk leiderschap of ouderschap. De mensen zijn je belangrijkste ‘asset’ in je organisatie. Investeren in hun ontwikkeling, aandacht geven aan hen als mens en een cultuur van vertrouwen creëren is terug te lezen in de cijfers: stijging van productie, minder fouten en dus […]

Servant leadership
in vijftien minuten

‘Servant Leadership in 15 minuten’. Een prikkelende titel die dwingt tot nadenken over dienend leiderschap. Heb je haast dan kun je er beter niet aan beginnen.

Inschrijven nieuwsbrief