Sturen op resultaat is oud leiderschap

juni 16, 2020

Sturen op resultaat is oud leiderschap
Auteur: Arlette Bout

Aan resultaatgerichtheid wordt door mensen en organisaties vaak veel waarde toegekend. Maar waarom eigenlijk? Voor wie is resultaatgerichtheid belangrijk en tot wie is deze gericht? Een organisatie wil uiteraard resultaten behalen als ‘bewijs’ dat het ertoe doet dat ze bestaan. Of aandeelhouders vinden het belangrijk dat resultaten (in termen van winst) worden behaald. Tot zover op zich niets aan de hand.

Maar wanneer resultaatgerichtheid tot doel of kernwaarde wordt verheven in organisaties en mensen, dan kom je al snel in een tunnelvisie terecht. Je ziet dan niet meer dat resultaatgerichtheid groei en echte successen in de weg kan staan.

Met de gewenste resultaten als einddoel kun je in de valkuil trappen dat resultaten het enige zijn dat telt. Als je als leidinggevende niet oppast, ga je voor de bijl. Je stuurt dan alleen nog maar op output en als dit niet in de pas loopt met de gewenste resultaten, dan verwordt het op zich positieve aanspreken tot afrekenen. Je mist belangrijke kansen en mogelijkheden om tot betere resultaten te komen.

Met andere woorden: resultaatgerichtheid zorgt voor verkramping bij de medewerkers en voedt een angstcultuur. Zo hebben we gezien waar “alles voor het resultaat” toe heeft geleid in de bankencrisis. Als er iets ondermijnend werkt voor succes en goede resultaten dan is het angst. Kortom, je komt in een neerwaartse spiraal terecht, een vicieuze cirkel of hoe je het ook maar wilt benoemen.

Hoe dan wel?

Vanuit het perspectief van dienend leiderschap zijn de resultaten het gevolg van jouw (persoonlijke) inzet voor de professionele groei en ontwikkeling van je medewerkers. Hoe beter zij zich ontwikkelen, hoe autonomer en vrijer ze zich gaan voelen en gedragen en hoe creatiever ze worden.  Zo weten zij makkelijker de (alternatieve) wegen naar het succes te vinden en leveren dat als bijdrage aan het gezamenlijke resultaat.

Als je als leider de moed hebt om controle en dwangmatigheid los te laten dan geef je de medewerkers de leiding terug over zichzelf en hun taken. Ze hebben tenslotte het leiderschap over hun baan geaccepteerd toen ze hun arbeidsovereenkomst tekenden. Mensen kunnen dan verder in hun kracht gaan staan en met jouw hulp, ondersteuning en aanmoediging hun unieke talenten ontwikkelen en inzetten voor de doelen van de organisatie.

Meer dan de som der delen

Als leidinggevende richt je je dan op de ontwikkeling van je medewerkers. Je gaat in gesprek over hun behoefte om zich verder te ontplooien en wat ze van jou en de organisatie nodig hebben.

Je begeleidt je team in de teamontwikkeling om tot jouw gewenste droomteam te komen. Daarin neem je mensen mee, geef je ze een stem en laat je iedereen een bijdrage leveren die ieder individueel teamlid zelf in concrete en meetbare punten heeft geformuleerd. Ze nemen de verantwoordelijkheid om dit waar te maken en met jou het gesprek aan te gaan als er onderweg dingen misgaan of als ze het niet redden. Ook dat is iemand of een team ontwikkelen. Jouw wezenlijke reactie is om dit gedrag belangrijk te maken en niet te veroordelen. En dat is soms best een uitdaging. Alles bij elkaar is het dan zelfs meer dan de eenvoudige optelsom.

Fixed mindset of groeimindset

Kijk eens hoe jij leiding geeft. Doe je dat vanuit het sturen op resultaat (fixed mindset) of vanuit de begeleiding op ontwikkeling om mensen tot optimale prestaties te laten komen (groeimindset). Dat laatste is het nieuwe normaal in leiderschap, oftewel dienend leiderschap.

Wil jij dat ook wel maar je weet niet zo goed hoe?  Bel ons en maak een afspraak, dan helpen we je met het ontwikkelen van jouw groeimindset.

Beluister de Podcast ‘Servant Leadership in 15 minuten’

Beluister de Podcast over dit onderwerp via Apple iTunes, Spotify of Google Podcast of direct hieronder. Vergeet je niet te abonneren want er komen snel meer afleveringen online met boeiende gesprekken en interessante gasten.

 

P.S. Download de gratis online groeigids “Ontdek de dienende leider in jezelf” en start vandaag zelf nog.

Misschien ook interessant

december 15, 2021

Helpjunkies

Zet jij jezelf op nummer 1?Zuurstofmasker op! Wat een lastige vraag kan dat zijn! Zeker als je gewend bent om vooral voor anderen te zorgen of klaar te staan, of dat nu in de privésfeer is of dat het op je werk is.  Het is natuurlijk van belang om je te realiseren dat je rekening ‘moet’ […]

oktober 31, 2021

Allemaal eikels!

Allemaal eikels!Wat doe je ermee? Het mag duidelijk zijn dat het echt herfst is geworden. De een houdt ervan de ander heeft er een hekel aan. Regen, temperatuur naar beneden en flinke harde wind. Takken en bladeren waaien van de bomen. Zo langzamerhand worden de echte vormen van de bomen zichtbaar omdat het contour van […]

Servant leadership
in vijftien minuten

‘Servant Leadership in 15 minuten’. Een prikkelende titel die dwingt tot nadenken over dienend leiderschap. Heb je haast dan kun je er beter niet aan beginnen.

Inschrijven nieuwsbrief