Servant Leadership als voorwaarde voor succes!

maart 7, 2012

In tijden dat het economisch goed gaat  is er weinig animo om te kijken hoe je nog beter kunt worden. Die ervaring had ik een aantal jaren geleden toen ik  in gesprek was met organisaties over hun leiderschap. Als coach kwam ik de gevolgen van slecht leiderschap regelmatig tegen. En toch werden mijn vragen over of zij zich bewust waren wat dat kostte (ziekteverzuim en verloop) min of meer weggewuifd. Het ging toch goed met het bedrijf? Ze maakten toch nog steeds winst? Dus waarom zouden zij zich druk maken over verbeteren van leiderschap? Het was nog niet tot ze doorgedrongen dat je niet ziek hoeft te zijn om beter te worden.
 Nu echter is er een prikkel van buitenaf die veel organisaties noopt om eens heel goed te kijken hoe zij meer geld kunnen verdienen, of in ieder geval, niet minder.
Het is bekend dat bevlogen medewerkers gemiddeld 11 uur per week meer werken, dus waar halen zij hun eerste verdiensten vandaan? Bij hun medewerkers. De vraag is: hoe inspireer je je medewerkers? In ieder geval door oprechte aandacht aan ze te besteden en ze serieus te nemen.

Het kan dan ook geen toeval zijn dat ik via Twitter op een onderzoek stuitte dat aansluit bij Servant Leadership.
 Want wat succesvolle managers onder andere kenmerkt is dat zij tot doel hebben om elke medewerker te ontwikkelen, problemen onmiddellijk oplossen,  hun slechtste medewerker redden, eerst anderen dienen en nooit vergeten waar zij vandaan komen.

Deze kwaliteiten komen overeen met een aantal van de 10 competenties Servant Leadership: inzet voor de groei van je mensen, heel maken en rentmeesterschap. Een servant leader is respectvol, vergeet nooit waar hij vandaan komt, dient eerst zijn mensen en daarna pas zichzelf, spreekt direct mensen aan en lost problemen onmiddellijk op. De competenties van Servant Leadership komen uitgebreid aan bod in de 10-daagse training Servant Leadership Practitioner. In deze training komen onder andere deze competenties met verschillende oefeningen aan de orde en kunnen deelnemers het geleerde direct  toepassen in de eigen praktijk.

Misschien ook interessant

oktober 6, 2020

Relatiemanagement in je Thuis B.V.

Veel mensen besteden veel tijd aan het opbouwen en onderhouden van relaties. In hun werk volgen ze communicatietrainingen, relatiemanagementopleidingen en hebben regelmatig voortgangsgesprekken met hun medewerkers. Maar hoe gaat dat thuis? In je eigen relatie run je je Thuis B.V. samen met je partner als een directieteam, maar echte aandacht over hoe je de ander […]

september 8, 2020

Veiligheid en vertrouwen in leiderschap: het geheim van Anton van Diermen

Loslaten is essentieel bij leiderschap. Of dat nu leiderschap in organisaties is, persoonlijk leiderschap of ouderschap. De mensen zijn je belangrijkste ‘asset’ in je organisatie. Investeren in hun ontwikkeling, aandacht geven aan hen als mens en een cultuur van vertrouwen creëren is terug te lezen in de cijfers: stijging van productie, minder fouten en dus […]

Servant leadership
in vijftien minuten

‘Servant leadership in 15 minuten’. Waarom zijn zoveel mensen naar zichzelf op zoek? Wat doen inspirerende leiders anders? Dit boek helpt je bij jouw reis naar dienend leiderschap.

Inschrijven nieuwsbrief