Servant Leadership als voorwaarde voor succes!

maart 7, 2012

In tijden dat het economisch goed gaat  is er weinig animo om te kijken hoe je nog beter kunt worden. Die ervaring had ik een aantal jaren geleden toen ik  in gesprek was met organisaties over hun leiderschap. Als coach kwam ik de gevolgen van slecht leiderschap regelmatig tegen. En toch werden mijn vragen over of zij zich bewust waren wat dat kostte (ziekteverzuim en verloop) min of meer weggewuifd. Het ging toch goed met het bedrijf? Ze maakten toch nog steeds winst? Dus waarom zouden zij zich druk maken over verbeteren van leiderschap? Het was nog niet tot ze doorgedrongen dat je niet ziek hoeft te zijn om beter te worden.
 Nu echter is er een prikkel van buitenaf die veel organisaties noopt om eens heel goed te kijken hoe zij meer geld kunnen verdienen, of in ieder geval, niet minder.
Het is bekend dat bevlogen medewerkers gemiddeld 11 uur per week meer werken, dus waar halen zij hun eerste verdiensten vandaan? Bij hun medewerkers. De vraag is: hoe inspireer je je medewerkers? In ieder geval door oprechte aandacht aan ze te besteden en ze serieus te nemen.

Het kan dan ook geen toeval zijn dat ik via Twitter op een onderzoek stuitte dat aansluit bij Servant Leadership.
 Want wat succesvolle managers onder andere kenmerkt is dat zij tot doel hebben om elke medewerker te ontwikkelen, problemen onmiddellijk oplossen,  hun slechtste medewerker redden, eerst anderen dienen en nooit vergeten waar zij vandaan komen.

Deze kwaliteiten komen overeen met een aantal van de 10 competenties Servant Leadership: inzet voor de groei van je mensen, heel maken en rentmeesterschap. Een servant leader is respectvol, vergeet nooit waar hij vandaan komt, dient eerst zijn mensen en daarna pas zichzelf, spreekt direct mensen aan en lost problemen onmiddellijk op. De competenties van Servant Leadership komen uitgebreid aan bod in de 10-daagse training Servant Leadership Practitioner. In deze training komen onder andere deze competenties met verschillende oefeningen aan de orde en kunnen deelnemers het geleerde direct  toepassen in de eigen praktijk.

Misschien ook interessant

juli 3, 2025

Niets doen dus?

In de leegte gebeurt het. De zomer legt de dingen stil. Niet abrupt, maar zachtjes.
Het is alsof alles even uitademt.
De druk zakt weg, de agenda slinkt, de buitenwereld wordt stiller. En ineens merk je: je komt jezelf weer tegen.
Juist in die leegte gebeurt het.

januari 23, 2024

Teamwaarden als bouwstenen voor gezonde en hechte teams

Teamwaarden vormen de bouwstenen voor een gezonde teamcultuur en spelen een cruciale rol in teamontwikkeling. Door te investeren in het definiëren, communiceren en naleven van deze waarden, kunnen teams gedijen in een omgeving die gebaseerd is op vertrouwen, samenwerking en gemeenschappelijk succes.

Servant leadership
in vijftien minuten

‘Servant leadership in 15 minuten’ is geen gewoon boek maar een echt doe boek. Het neemt je stapsgewijs mee langs de kenmerken van dienend leiderschap.

Inschrijven nieuwsbrief