Mindset Business Leaders in Turbulente Tijden: Oude wijn in nieuwe zakken!
september 14, 2012In maart van dit jaar verscheen het rapport ‘Leiderschap in Turbulente Tijden’. Business Leaders en De Baak waren benieuwd wat de roerige en onzekere tijden van 2011 en 2012 voor gevolgen heeft voor de Mindset van directeuren en topondernemers in Nederland en voor hun managementagenda, persoonlijk leiderschap en de wijze waarop zij hun organisatie aansturen. Onderzoekers hebben ruim 175 directeuren en topondernemers uit uiteenlopende branches meerkeuzevragen voorgelegd.
Kort samengevat blijkt uit het onderzoek dat in deze heftige tijden het ondernemerschap terug is bij de Business Leader. Goed nieuws dus! En er is duidelijk verschil tussen de eigenaar directeur en de directeur in loondienst. De pijlen van de directeur in loondienst zijn meer gericht op “vasthouden en controleren” en kostenbesparingen, terwijl de eigenaar-directeur focust op innovatie en nieuwe manieren om de markt te interesseren.
Ons is gevraagd om vanuit Servant Leadership oogpunt een reactie op het rapport te schrijven…
Het algehele beeld dat naar voren komt uit het onderzoek is dat Business Leaders typisch ondernemerschap laten zien: acties, vernieuwen, sales, kosten besparen. Maar… geen leiderschap! En deze turbulente tijden vragen meer dan ooit om leiderschap en dat is een andere mindset!
“De waarheid van wat je zegt, schuilt in de dingen die je doet”…. Bernhard Schlinck
De conclusies van het rapport roepen het beeld op dat de Business Leaders zeggen dat ze geloven in de toekomst, maar aan de keuzes die ze vervolgens maken, blijkt dat ze niet goed weten hoe ze het echt moeten aanpakken. Eerder lijkt het erop dat de oude patronen zich herhalen en dat ze niet vernieuwend durven zijn en dus geleid worden door angst en niet door liefde, de twee drijfveren die mensen kennen. Keuzes uit angst komen neer op kosten besparen, nadruk op sales. Keuzes uit liefde leiden tot vernieuwing en mensen inspireren, ontwikkelen van een visie samen met je mensen en persoonlijk leiderschap stimuleren, faciliteren en daarin zelf voorop gaan. Leading the way, leading people.
Wat ons ook opvalt is dat de directeuren zeggen dat zij willen investeren in ontwikkeling van mensen in hun organisatie en het aantrekken van nieuw talent, maar er zelf persoonlijk geen tijd in (willen) steken. Liever besteden zij hun tijd achter de computer met het aanpassen van een businessmodel en sales en marketing.
Ondervraagde Business Leaders zeggen inspirerende leiders te willen worden. Jammer genoeg lezen we niet in het rapport hoe ze denken dat te worden. In het woord inspirerend is het woord spirit te herkennen. In de managementagenda is daar helemaal niets van terug te vinden. Deze laat vergroten innovatie, vergroten van de nadruk op sales en realiseren van kostenbesparingen als podiumplaatsen zien. Verre van inspirerend. Het wekt eerder de indruk dat de zweep er weer over moet. Het is een typerend voorbeeld van oud leiderschap. Van duurzaamheid en lange termijn visie is dus geen sprake.
Pagina 10 van het rapport geeft een onthutsend beeld over de persoon van de Business Leader. Ze betrekken hun organisatie niet bij de visieontwikkeling. Driekwart twijfelt zelf aan de gekozen koers (wie heeft die dan bepaald en waarom is er twijfel?) en ze worden vooral door zichzelf geïnspireerd en niet of minder door hun collega’s uit het managementteam en vinden evenmin inspiratie bij hun medewerkers. Als er iets een aanduiding van loshangend zand en gebrek aan betrokkenheid, dan zijn het deze gegevens. Met wie werk je samen als je elkaar als MT niet kunt inspireren. Het lijkt op eenzame opsluiting. Niet bepaald inspirerend. En leiderschap begint bij jezelf. Door eerst leiding te geven aan jezelf kun je tot de keuze komen om mensen te leiden. En dan moet het een bewuste keuze zijn om mensen te willen begeleiden.
Ons advies: Het roer moet 180 graden om! Business Leaders moeten zich als LEIDERS gaan gedragen en niet als managers. Hierover meer in ons volgende blog.
Lees onze volledige reactie en aanbevelingen bij het rapport
Misschien ook interessant
Teamwaarden als bouwstenen voor gezonde en hechte teams
Teamwaarden vormen de bouwstenen voor een gezonde teamcultuur en spelen een cruciale rol in teamontwikkeling. Door te investeren in het definiëren, communiceren en naleven van deze waarden, kunnen teams gedijen in een omgeving die gebaseerd is op vertrouwen, samenwerking en gemeenschappelijk succes.