Het zweet op de juiste rug, hoe je overleeft als leidinggevende

februari 3, 2020

Het zweet op de juiste rug

Hoe je overleeft als leidinggevende
auteur: Arlette Bout

Scroll naar beneden voor de Podcast

Kent u die uitdrukking? “Het zweet op de juiste rug”? Wanneer hebben we het nog over een bezwete rug? Vroeger ging het over fysieke arbeid. Tegenwoordig in de meeste gevallen van toepassing als je aan het sporten bent.

Dan is het vanzelfsprekend dat degene die aan het sporten is zweet op de rug krijgt. Ik heb in ieder geval in de sportschool waar ik mij een paar dagen in de week in het zweet werk nog niet gezien dat anderen dan de sporters ook een bezwete rug hebben.

Maar ik geef het je te doen als je in organisaties kijkt hoe vaak de term ‘zweet op de rug’ in ieder geval in overdrachtelijke zin nog van toepassing is.

Wij verbazen ons er soms over hoe vaak een CEO, COO of iemand die “directeur operations” heet het werk ook als een uitvoerende specialist uitvoert, van hot naar her rent, de gaten dichtloopt, werk over neemt etcetera.

Het is ook een bekende valkuil van professionals die doorgroeien naar leiding geven. Ze worden gehinderd door kennis van zaken en houden niet alleen de ontwikkeling van de medewerkers tegen maar ook die van henzelf als leider.

CEO betekent niet dat je zelf gaat uitvoeren!

Dat je executive in je functietitel hebt betekent niet dat je het zelf gaat uitvoeren. Juist niet! Een CEO, COO of CFO laat de uitvoering aan zijn/haar team over, daar zijn de uitvoerende medewerkers of specialisten nu juist voor in dienst gekomen.

Het klinkt natuurlijk niet aardig, maar het zweet behoort op hun rug te staan. Zij hebben de leiding aangenomen over hun werkpakket.
Laat het dus ook daar liggen waar het hoort. Je medewerkers ontwikkelen een veel beter gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen als ze de volledige verantwoordelijkheid hebben en houden voor hun taken.

Het helpt ze niet als jij ze, omwille van de snelheid, de achterblijvende resultaten of omdat je er zelf veel ervaring hebt, een handje helpt met de uitvoering. NEE! Niet-doen is slimmer.

Kijk goed wat bij hun verantwoordelijkheid hoort en wat bij die van jou als leidinggevende. Is iemand niet in staat om het werk te doen, ga in gesprek. Wat is de oorzaak en wat kan de oplossing zijn (die de medewerkers zelf meestal eigenlijk ook wel weten).

Slechts het eigene dragen maakt sterk…

In de sportschool verbetert mijn conditie of kracht ook niet als de eigenaar van de sportschool met mijn gewichten gaat sjouwen omdat hij mij wil helpen. Toch?

Welk zweet dan wel?

Het zweet van de CEO, COO of CFO mag uiteraard wel op hun rug staan. Of bij de oprichter/eigenaar van een onderneming. Natuurlijk! Maar dan van de inspanning om hun controle en meewerkbehoefte te weerstaan.

Niks lastigers dan iets waar je passie voor hebt, of dat nu je product, je organisatie of je klant is, los te laten en je in eerste instantie te richten op waar jouw rol voor is bedoeld: op strategisch niveau de grote lijnen uitzetten. We weten het zelf maar ook al te goed.

Uiteraard mag je je in het zweet werken voor een gloedvolle speech om je medewerkers vanaf de zeepkist mee te nemen in je dromen voor de organisatie en de klanten. Maar laat alsjeblieft je medewerkers verder met rust. Ga naar ze luisteren en echt dienen. Ze zullen je dankbaar zijn. En je MT ook trouwens! Goed voorbeeld doet immers goed volgen.

Waar mag jouw inspanning nog meer over gaan? De kern van dienend leiderschap is je persoonlijk inzetten voor de persoonlijke en professionele groei van je medewerkers, collega’s, peers. Het gaat dus over je inspanning om je medewerkers in hun ontwikkelingsproces te begeleiden.

De echte gesprekken met ze te voeren en de juiste vragen te stellen zodat ze zelf weer een stap verder komen. Luister naar ze met een open hart, zonder oordelen. Je zult versteld staan van de briljante ideeën die ze hebben om het werk beter, sneller en slimmer te kunnen doen.

Met andere woorden: word een uitblinker in niet-doen, niet-overnemen, niet-invullen, niet-oordelen etc.
Zoals Lao Tse als zei: ‘oefen het niet-doen en alles zal op zijn plek vallen’. Ook voor jou als leider. Loslaten is de kunst.

Nu ook als Podcast: Servant Leadershp in 15 minuten!

Beluister de Podcast Servant Leadership in 15 minuten over dit onderwerp via Apple iTunes of Google Podcast of direct hieronder. Vergeet je niet te abonneren want er komen snel meer afleveringen online met boeiende gesprekken en interessante gasten.

 

Misschien ook interessant

oktober 6, 2020

Relatiemanagement in je Thuis B.V.

Veel mensen besteden veel tijd aan het opbouwen en onderhouden van relaties. In hun werk volgen ze communicatietrainingen, relatiemanagementopleidingen en hebben regelmatig voortgangsgesprekken met hun medewerkers. Maar hoe gaat dat thuis? In je eigen relatie run je je Thuis B.V. samen met je partner als een directieteam, maar echte aandacht over hoe je de ander […]

september 8, 2020

Veiligheid en vertrouwen in leiderschap: het geheim van Anton van Diermen

Loslaten is essentieel bij leiderschap. Of dat nu leiderschap in organisaties is, persoonlijk leiderschap of ouderschap. De mensen zijn je belangrijkste ‘asset’ in je organisatie. Investeren in hun ontwikkeling, aandacht geven aan hen als mens en een cultuur van vertrouwen creëren is terug te lezen in de cijfers: stijging van productie, minder fouten en dus […]

Servant leadership
in vijftien minuten

‘Servant leadership in 15 minuten’. Waarom zijn zoveel mensen naar zichzelf op zoek? Wat doen inspirerende leiders anders? Dit boek helpt je bij jouw reis naar dienend leiderschap.

Inschrijven nieuwsbrief