Dienend leiderschap: zet OMA achter de geraniums met NIVEA!

april 30, 2015

NIVSL NIVEA

Wie kent Nivea niet? De meesten van ons kennen die pot met dikke, vette crème ook nog wel uit hun jeugd. 
Als je vroeger naar het strand ging werd er nauwelijks of niet met zonnebrand ingesmeerd. Huidkanker als gevolg van gevaarlijke UV-straling was nagenoeg onbekend.

Je speelde gewoon onbeschermd in 
je zwembroekje of badpakje. Na een uurtje of paar uurtjes in de zon te hebben gespeeld, zandkastelen te hebben gemaakt of watergangen vlakbij de branding te hebben gegraven, kreeg je van je moeder een t-shirt aan tegen het verbranden. Dat was dan soms al gebeurd, maar toch.

En voor je naar huis ging werd je speelshirt uitgetrokken en werd je goed insmeerd met Nivea. Goed voor je verbande huid en het rook ook heerlijk!

Het vervelende was dat de crème zo dik was dat je moeder stevig moest wrijven om het goed verdeeld te krijgen op je zanderige huid. Want na het spelen bleef overal zand achter en dat werd tegelijk met de Niveau goed ingewreven. Au! Het schuurde pijnlijk.

En hoe goed bedoeld ook, die Nivea liet dus altijd ook een naar gevoel achter na een dag strandpret. Ach ja. vroeger….

Tegenwoordig gebruiken we Nivea overdrachtelijk.

De letters NIVEA zijn ook een acrostichon of lettervers en wordt als tip gegeven om communicatie tussen mensen in teams of met klanten te verbeteren. De letters staan voor:
 Niet Invullen Voor Een Ander

Door in een gesprek steeds maar in te vullen of aan te vullen voor je gesprekspartner, kunnen pijnlijke en irritante situaties ontstaan.

Bovendien is het ongepast om het voor een ander in te vullen. Alsof iemand niet in staat is om zelf na te denken en zich uit te spreken. Want hoe weet je nu eigenlijk wat een ander denkt, of hoe hij of zijn iets heeft ervaren? Hij of zij is zelf de expert in zijn eigen leven.
Je hoeft ook niet met oplossingen te komen.

Bij leiderschap, en zeker bij dienend leiderschap, passen geen OMA’s.

Laat OMA thuis achter de geraniums. Oordelen, Meningen en Adviezen zijn niet nodig en zeker niet ongevraagd.

Wat wel helpt is luisteren. En luisteren doe je met je oren en niet met je mond. Je geeft die ander jouw aandacht, bent stil en laat je eigen beelden achterwege.

ANNA is hier van harte welkom: Altijd Navragen, Nooit Aannemen. 
Stel open vragen (zonder een oordeel) waarmee die ander zijn of haar eigen oplossingen kan vinden.

Onderzoek en gedraag je als een OEN: Open, Eerlijk, Nieuwsgierig

En betrap je jezelf op invulgedrag? Lach hartelijk om jezelf op dat moment. Benoem dat je een NIVEA-momentje had en zeg ‘sorry’.

Humor (zeker als je kunt lachen om jezelf) maakt dat je weer verder kunt. Ga dus nooit in de verdediging, want je loopt vast.

Een beetje hulp nodig om om jezelf te kunnen lachen? Bekijk dit filmpje maar eens. Een goede combinatie van NIVEA, luisteren en verbinding.

Waar laat jij OMA?

Ik wens je mooie gesprekken toe!

 

Misschien ook interessant

oktober 6, 2020

Relatiemanagement in je Thuis B.V.

Veel mensen besteden veel tijd aan het opbouwen en onderhouden van relaties. In hun werk volgen ze communicatietrainingen, relatiemanagementopleidingen en hebben regelmatig voortgangsgesprekken met hun medewerkers. Maar hoe gaat dat thuis? In je eigen relatie run je je Thuis B.V. samen met je partner als een directieteam, maar echte aandacht over hoe je de ander […]

september 8, 2020

Veiligheid en vertrouwen in leiderschap: het geheim van Anton van Diermen

Loslaten is essentieel bij leiderschap. Of dat nu leiderschap in organisaties is, persoonlijk leiderschap of ouderschap. De mensen zijn je belangrijkste ‘asset’ in je organisatie. Investeren in hun ontwikkeling, aandacht geven aan hen als mens en een cultuur van vertrouwen creëren is terug te lezen in de cijfers: stijging van productie, minder fouten en dus […]

Servant leadership
in vijftien minuten

‘Servant leadership in 15 minuten’ is geen gewoon boek maar een echt doe boek. Het neemt je stapsgewijs mee langs de kenmerken van dienend leiderschap.

Inschrijven nieuwsbrief