Dienend leiderschap: heb jij ze nog op een rijtje?

maart 16, 2015

NIVSL Heb jij ze nog op een rijtje?Eindelijk! De lente is in aantocht. En alles gaat ontluiken. Na maanden van grauw en somber weer en korte dagen zijn de dagen weer aan het lengen. Het is vroeger licht en later donker. Ik weet niet hoe het met jou is gesteld, maar ik snakte naar deze tijd. Dit doet het iets met mij. Ik voel mij energieker en ik krijg zin om nieuwe initiatieven op te pakken!

De tuin is de plek die nu steeds aantrekkelijker voor mij wordt. Op een bankje uit de wind, is het in de zon al goed toeven. Een mooi plekje om te onthaasten.

Vanaf mijn bankje overzie ik de tuin en zie de tulpen, blauwe druifjes en hyacinten boven de grond komen. Ook de roos en sering lopen uit.

De voorjaarssnoei heb ik zojuist gedaan, de grond is lekker geschoffeld en bemest. Kortom: alles mag en kan weer groeien om straks te gaan bloeien.

Oefen het niet doen en alles zal op zijn plek vallen – Lao Tse 

Door op mijn bankje te zitten en te kijken naar mijn tuin, de planten, ben ik druk bezig met ont-moeten en ook alles op mijn gemak eens op een rijtje te zetten. En neem ik dus ook besluiten over mijn eigen ontwikkeling en groei.

Hoe is dat bij jou?

Heb jij ook voor jezelf in beeld hoe jij de komende tijd wilt groeien? Wat snoei je dan? Wat geef je de ruimte? Hoe zorg je voor de juiste voeding voor jouw groei?

Weten wat jouw eigen behoeften zijn en die van je medewerkers is wezenlijk als je succesvol wilt zijn als organisatie. Dienend leiderschap gaat onder andere over ‘meeting the needs of others’. Een mooie uitspraak van Robert Greenleaf. Dat geldt ook voor de behoeften van je klanten. De vorige keer had ik het over de Klantrede 2015. Excellente klantbeleving is mogelijk als organisaties weten wat de behoeften van hun klanten zijn en daar op inspelen. Daar is ook ander leiderschap voor noodzakelijk, dienend leiderschap. Loslaten in verbinding, in plaats van sturen op resultaat.

Op 23 maart geef ik van 20.00 – 21.30 uur een gratis webinar over het onderwerp ‘Dienstbaarheid sleutel tot excellente klantbeleving?’

Dit webinar is een initiatief van het H3ROES netwerk van klantgedreven professionals waar Eric en ik bij zijn aangesloten.

Monique van den Heuvel (ook een H3ROE vanuit hospitality) verzorgt het eerste deel en ikzelf het tweede deel.

Het derde deel wordt verzorgd door een klant van NIVSL, oud-deelneemster aan de Servant Leadership Practitioner, Wendy Freriks. Zij is Client Manager bij Ricoh Nederland en tevens voorzitter van de landelijke 9+ Experience Group ‘The Touchables’.

Meld je aan via deze link: Webinar 23 maart. Wees er snel bij, want het wordt verspreid onder het gehele H3ROES netwerk.

Zullen we elkaar weer eens offline ont-moeten?

Hartelijke groet,

Arlette en Eric

PS: Op 8 en 9 juni start de nieuwe Servant Leadership Practitioner. Onthaasten kan nog vóór de zomervakantie begint. Wie wil dat nu niet? Er is beperkt plaats, dus schrijf je snel in!

Misschien ook interessant

juni 10, 2022

On the move!

NIVSL is on the move.

december 15, 2021

Helpjunkies

Zet jij jezelf op nummer 1?Zuurstofmasker op! Wat een lastige vraag kan dat zijn! Zeker als je gewend bent om vooral voor anderen te zorgen of klaar te staan, of dat nu in de privésfeer is of dat het op je werk is.  Het is natuurlijk van belang om je te realiseren dat je rekening ‘moet’ […]

Servant leadership
in vijftien minuten

‘Servant Leadership in 15 minuten’. Een prikkelende titel die dwingt tot nadenken over dienend leiderschap. Heb je haast dan kun je er beter niet aan beginnen.

Inschrijven nieuwsbrief