Dienend leiderschap: 3 tips om grip op je gesprek te krijgen en te houden
september 15, 2014Adem in, adem uit en laat los!
In de vorige blog heb ik een aantal wezenlijke tips met je gedeeld om ontspannen naar een belangrijk gesprek te gaan. En ik heb ook een paar tips van jullie terug gekregen, zoals voorafgaand aan het gesprek zorgen dat je goed geaard bent. Dit bereik je onder andere door een aantal keren goed met je beide voeten op de vloer te stampen. Dank voor jullie reacties.
Afgelopen zomer was één van de meest vreemde zomers die ik heb meegemaakt. Ik weet niet hoe jullie dat is vergaan? De wereld lijkt compleet van slag en blijf dan maar eens met beide voeten op de grond staan en je focus houden.
De gebeurtenissen buitelden over elkaar heen en dit had invloed op mijzelf en op de mensen om mij heen. Zelfs het weer was van slag.
En omdat we geen grip krijgen op het grotere, moeten we terug naar grip op onszelf.
Covey sprak al over de cirkel van betrokkenheid en de cirkel van invloed.
Een belangrijk gesprek, in de privésfeer of werksfeer, kan hetzelfde verlammende effect hebben.
Stress, oorsuizen, hartkloppingen, een black-out. Ook al heb je je nog zo goed voorbereid, het slaat zomaar ineens toe.
Wat te doen om weer grip op jezelf en het gesprek te krijgen?
Tip 1 Check waar je ademhaling zit!
Adem je hoog op je borst, houd je je buikspieren aangespannen? Laat los dan!
Een hoge en snelle ademhaling zorgt er onder andere voor dat de zuurstof niet goed genoeg in je lichaam opgenomen kan worden. En omdat je lichaam het signaal krijgt van zuurstoftekort moet je alweer een teug adem nemen. Het gaat van kwaad tot erger.
Die extra spanning ervaar jij niet alleen. Het is ook zichtbaar en voelbaar voor je gesprekspartner.
De indruk die je dus maakt is die van een onzeker en gespannen persoon die niet erg stressbestendig is. Dus of je dan betrouwbaar genoeg bent…?
Wat te doen? Breng je ademhaling naar je buik, vertraag het ritme, vier tellen in en zes tellen uit. Zoek de ruimte in je lijf.
Tip 2 Gebruik de rugleuning van je stoel!
Huh? Ja, de rugleuning gebruiken. Mijn ervaring is dat de meeste mensen in een belangrijk gesprek de neiging hebben om naar voren te komen (op het puntje van hun stoel zitten), hun voeten misschien wel in elkaar verstrengelen of om de stoelpoten vouwen, hun schouders optrekken en naar voren leunen over de tafel, waardoor de afstand tussen hen en hun gesprekspartner kleiner wordt.
Dat werkt beklemmend. Voor beiden.
Zodra je terugzakt in de stoel, je voeten naast elkaar op de grond zet en je je rug laat rusten tegen de rugleuning, kun je je ontspannen.
Je kunt aarden en de spanning als het ware door je lichaam via je voeten de aarde in laten vloeien, en je voelt letterlijk een steun in je rug en je krijgt ruimte! Oefen het eerst een paar keer “droog” en visualiseer dit dan ook.
Je gesprekspartner voelt dat je ontspant en meer rust uitstraalt. Dat is vaak een teken van (zelf)vertrouwen en betrouwbaarheid.
Tip 3 Adem uit!
Let eens op je ademhaling op spannende of emotionele momenten. Je adem stopt soms, of anders gezegd, je ademt wel in, maar niet meer uit. Je adem vasthouden is ook spanning vasthouden.
Dus om te ontspannen, moet je eerst bewust uitademen, ruimte maken voor nieuwe zuurstof. De spanning vloeit direct uit je lijf en maakt ruimte voor ontspanning.
Oefen dat ook maar eens een paar keer “droog”. Mijn aardrijkskundeleraar kon het vroeger zo mooi zeggen: “Een zucht geeft lucht aan een hart vol smart, kwam hij wat nader en zij wat dichter dan was de smart wellicht wat lichter…”
Dus bij spanning: check je ademhaling (die hoort in je buik te zitten en vooral rustig van tempo), voeten op vloer om te aarden en met je rug tegen de leuning (dat is letterlijk je steun in de rug), en adem uit!
Laat spanning los en ‘go with the flow’!
Veel succes met het toepassen. Laat je mij weten of je wat hebt gehad aan de tips? Ik kijk uit naar je reactie.
PS Een laatste redmiddel is om je te bedenken dat de persoon tegenover je ook maar mens is en ‘s ochtends, net als jij, ook naakt onder de douche staat, zonder dat pak, mantelpak of uniform…
Zie je wel? Ik durf te wedden dat je net een glimlach op je gezicht kreeg en weer normaal doorademt 😉
15 september 2014
Misschien ook interessant
Teamwaarden als bouwstenen voor gezonde en hechte teams
Teamwaarden vormen de bouwstenen voor een gezonde teamcultuur en spelen een cruciale rol in teamontwikkeling. Door te investeren in het definiëren, communiceren en naleven van deze waarden, kunnen teams gedijen in een omgeving die gebaseerd is op vertrouwen, samenwerking en gemeenschappelijk succes.