De relatie tussen ruimte, bewustzijn en luisteren

juni 4, 2012

Zo maar een gedachte die door mijn hoofd speelde: Ruimte, wat is dat eigenlijk?

Is dat tastbaar door bijvoorbeeld de aanwezigheid van vier muren die op een bepaalde afstand ten opzichte van elkaar staan?

Of is het ook niet-tastbaar, mentaal en geestelijk. Ruimte in de zin van liefde, gelegenheid en mogelijkheid, bedoeld voor ontwikkeling en groei, van mens, dier en plant? Is ruimte eindig? Het heelal in ieder geval niet, dat blijft groeien.

En jij, wat heb jij nodig om zelf te kunnen groeien, leren, ontwikkelen, zodat je eigen waarde toeneemt?

Als leidinggevende ben jij in de eerste plaats de aangewezen persoon die hier een grote verantwoordelijkheid voor draagt. Niet alleen voor degenen die aan jou zijn toevertrouwd, maar ook voor jezelf. Je bent de man of vrouw die gelegenheid en ruimte moet bieden aan je medewerkers, leidinggevenden, collega’s, aandeelhouders en klanten.

Daarin gaat het om het vermogen om jezelf ten dienste van die anderen te stellen zodat zij kunnen groeien en meer waarde en vertrouwen krijgen, zodat zij dit zelf op hun beurt ook zullen doorgeven aan anderen. De essentie van dienend leiderschap, volgens Robert K. Greenleaf.

Kinderen leren dit al spelenderwijs op de lagere school. Daar krijgen kinderen uit hogere groepen de taak om ‘tutor’ te zijn. Zij helpen kinderen uit lagere groepen met lezen en rekenen. Het mes snijdt aan twee kanten. Degene die je helpt, kan beter worden met jouw hulp. En als je iets uitlegt, ga je het zelf ook beter begrijpen. Je krijgt er een goed gevoel van, omdat je iets belangrijks hebt betekend voor een ander, je krijgt een compliment en je geeft ze ook. De wederkerigheid. Onbegrijpelijk dat we dit afleren als we eenmaal gaan werken. Als manager ben jij dat kind uit die hogere groep met een tutortaak. Je helpt mensen die aan jouw zorg en leiding zijn toevertrouwd om beter te worden in hun taken en hun talenten te ontwikkelen.

Je zult ook zelf ruimte moeten maken voor je eigen ruimte en dus groei en ontwikkeling. Daar heb je bewustzijn voor nodig en het vermogen om aandachtig en oprecht te kunnen luisteren, naar de ander en naar jezelf, je gevoel. Om dat te bereiken moet je vertragen, leren trage vragen te stellen en met al je zintuigen te leren luisteren naar de antwoorden.

Zoals Charley Toorop schilderde: zonder principes of emoties. Dus gezuiverd van je eigen mening of oordeel.

Wat onze deelnemers van de Servant Leadership Practitioner in het eerste blok hebben geleerd over bewustzijn en luisteren? Meer ruimte en tijd maken voor zichzelf, stoppen met gehaast luisteren, ze ontvangen meer informatie door ook met hun ogen en buik te luisteren, hun intuïtie ruimte te geven.

 

Misschien ook interessant

juni 10, 2022

On the move!

NIVSL is on the move.

december 15, 2021

Helpjunkies

Zet jij jezelf op nummer 1?Zuurstofmasker op! Wat een lastige vraag kan dat zijn! Zeker als je gewend bent om vooral voor anderen te zorgen of klaar te staan, of dat nu in de privésfeer is of dat het op je werk is.  Het is natuurlijk van belang om je te realiseren dat je rekening ‘moet’ […]

Servant leadership
in vijftien minuten

‘Servant leadership in 15 minuten’ is geen gewoon boek maar een echt doe boek. Het neemt je stapsgewijs mee langs de kenmerken van dienend leiderschap.

Inschrijven nieuwsbrief