7 belangrijke tips om Blue Monday-gevoel in je team te voorkomen

januari 20, 2020

7 belangrijke tips om Blue Monday-gevoel in je team te voorkomen

Op 20 januari was het Blue Monday. De beruchte derde maandag van januari die bekend staat als de meest sombere dag in de winter.

Het is min of meer logisch dat we wat somber worden. Er is weinig zonlicht, het is vaak grauw, mistig bewolkt, de dagen zijn nog kort en we snakken naar zon en warmte. En het was gisteren ook echt weer zo’n sombere maandag.

Soms heb je ook zo’n Blue Monday-gevoel in je team. Mensen hebben weinig verbinding met elkaar, lijken in zichzelf gekeerd en het is alsof ze de kantjes er vanaf lopen.

Heb je enig idee waarom mensen geen verbinding meer voelen of hebben? Ken je het achterliggende verhaal? Doe je aan symptoombestrijding of zoek je naar de oorzaak? Anders ga je een pleister plakken op een schaafwondje terwijl ergens anders een bot is gebroken.

Voor je het in de gaten hebt kun je er een oordeel over hebben en zou je bij wijze van spreken in plaats van een inspirerend zeepkistverhaal een vermanende preek kunnen geven. Daar wordt het in ieder geval niet beter van.

Wat kun je wel doen?

We geven je 7 belangrijke en makkelijke tips:

  • Benoem het gevoel dat januari een pittige maand kan zijn voor mensen. Dat is niet erg maar wel belangrijk om te erkennen. En vraag mensen om elkaar daar niet voor te veroordelen dat het aanstellerij is, maar vraag ze om te kijken naar elkaar en een luisterend oor te zijn.
  • Ga zelf het gesprek met ieder teamlid aan. Het lijkt logisch maar wordt zo vaak vergeten. Vertraag en ga echt luisteren wat er aan de hand is. Stel het doorvragen zo lang mogelijk uit en vraag of er nog meer zaken zijn die iemand wil benoemen of die spelen. Net zolang tot er geen andere zaken meer naar boven komen. Pas dan is de vraag welke nu het meest belangrijk is om aan te pakken.
  • Maak in een teamoverleg je indruk bespreekbaar dat er weinig verbinding en energie lijkt te zijn in een teamoverleg. Even geen inhoud en resultaten of targets bespreken, maar richt je aandacht op de onderlinge verbinding. Let erop dat je geen oordelen hebt of meezendt in je communicatie. Blijf open en onderzoek!
  • Laat alle teamleden per collega op een briefje schrijven waar zij deze collega zo om waarderen. Een enorme opsteker voor allemaal!
  • Vraag je teamleden uit te spreken waar zij in de onderlinge verbinding behoefte aan hebben. Laat ze benoemen wat zij nodig hebben van hun collega’s en jou als leidinggevende. En vraag ze ook uit te spreken wat zij inbrengen of kunnen geven in het team. Het is wederkerig: halen en brengen.
  • Ga met elkaar bewegen! Loop tijdens de lunchpauze lekker buiten, regen of niet, je kunt je erop kleden. Trek na werktijd je hardloopspullen aan en loop met je collega’s een paar kilometer hard.
  • Tot slot is kleur erg belangrijk. De kleur oranje heeft een positief effect op de gemoedstoestand. Zet bijvoorbeeld oranje bloemen neer, een schaap met sinaasappels of mandarijnen. Die zijn nog gezond ook! Of hang (tijdelijk) een poster op waarin de kleur oranje prominent aanwezig is.
  • Er zijn nog veel meer tips te geven. Misschien heb jij ook een waardevolle tip die je wilt delen? Wij lezen ze graag en delen ze dan op onze social mediakanalen.

    Misschien ook interessant

    oktober 6, 2020

    Relatiemanagement in je Thuis B.V.

    Veel mensen besteden veel tijd aan het opbouwen en onderhouden van relaties. In hun werk volgen ze communicatietrainingen, relatiemanagementopleidingen en hebben regelmatig voortgangsgesprekken met hun medewerkers. Maar hoe gaat dat thuis? In je eigen relatie run je je Thuis B.V. samen met je partner als een directieteam, maar echte aandacht over hoe je de ander […]

    september 8, 2020

    Veiligheid en vertrouwen in leiderschap: het geheim van Anton van Diermen

    Loslaten is essentieel bij leiderschap. Of dat nu leiderschap in organisaties is, persoonlijk leiderschap of ouderschap. De mensen zijn je belangrijkste ‘asset’ in je organisatie. Investeren in hun ontwikkeling, aandacht geven aan hen als mens en een cultuur van vertrouwen creëren is terug te lezen in de cijfers: stijging van productie, minder fouten en dus […]

    Servant leadership
    in vijftien minuten

    ‘Servant leadership in 15 minuten’ is geen gewoon boek maar een echt doe boek. Het neemt je stapsgewijs mee langs de kenmerken van dienend leiderschap.

    Inschrijven nieuwsbrief