Leiderschap: oma’s luisteren niet
maart 31, 2019Je zag ‘m misschien afgelopen week voorbij komen op onze LinkedIn-pagina, deze quote uit het boek van Arlette Bout, ‘Servant Leadership in 15 minuten’. Hij staat bij het hoofdstuk over luisteren.
Luisterproblemen
In onze trainingen en workshops merken wij steeds hoe ingewikkeld mensen het vinden om te luisteren. Als we ze ernaar vragen dan blijkt vaak het volgende:
- mensen luisteren autobiografisch: ze luisteren met het filter van hun eigen verhaal en zoeken naar herkenning in het verhaal van de ander en nemen het op dat punt meestal direct over. Het effect is dat de ander zich niet gehoord voelt
- ze luisteren om antwoord te kunnen geven of om met een oplossing te komen. Het effect is dat de ander zich niet gehoord voelt
- of ze vullen het verhaal aan, maken zinnen af en kletsen de stiltes meteen vol. Het effect is dat de ander zich (wederom) niet gehoord voelt.
Hoe erg is dat dan? Als het je als leidinggevende niet uitmaakt of je verbinding hebt met de mensen uit je team, dan wellicht niet. Maar als je het belangrijk vindt dat jij en je team een geheel vormen en dat het team en de individuele teamleden zich optimaal kunnen ontwikkelen en iedereen zijn of haar rol pakt in de teamdoelstellingen, dan wel.
Bewust luisteren is ook een kunst. Het is soms best hard werken om je eigen gedachten tijdens het luisteren te stoppen en bewust ruimte te maken voor het verhaal van die ander. Ondanks dat het in het begin ongemakkelijk zal voelen, levert het voor beide gesprekspartners rust en verbinding op.
“Luisteren is veel meer dan beleefd laten uitpraten”
Ezelsbruggetjes
Hieronder volgen een paar kapstokjes of ezelsbruggetjes die je kunnen helpen in vergaderingen, gesprekken met medewerkers of klanten om de verbinding te houden en te horen wat er echt wordt gezegd.
DO’s:
* Niet Invullen Voor Een Ander: NIVEA
* Altijd Navragen Nooit Aannemen: ANNA
* Open Eerlijk en Nieuwsgierig: OEN
DON’Ts:
* Oplossingen, Meningen en Adviezen: OMA
* Oordelen, Overnemen en Projecteren: OOP
En betrap je jezelf op OMA’s en OOP-gedrag? Lach hartelijk om jezelf. Humor, zeker als je kunt lachen om jezelf geeft ruimte en maakt dat je weer verder kunt. Benoem op dat moment wat je deed: invullen, aannames doen of ongevraagde oplossingen aandragen. Ondertitel je lach dus.
Een beetje hulp nodig om om jezelf te kunnen lachen? Bekijk dit herkenbare filmpje dan maar eens.
Expert worden
En wil je expert worden in echt luisteren? Wil je gewoon meer impact en werken aan je persoonlijke leiderschap? Wil je de controle leren loslaten en toch verbinding houden? Of wil je af van je perfectionisme en meer ontspannen leiding geven aan je team?
Dan kun je meedoen met de Servant Leadership Practitioner. Life-changing en verrijkend voor jezelf en anderen. Dat is niet onze eigen mening, maar die van de deelnemers uit voorgaande jaren. Kies welke serie en plaats het beste bij je past en reserveer snel je plek, want vol is vol.
Heb je andere vragen? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!
Misschien ook interessant
Teamwaarden als bouwstenen voor gezonde en hechte teams
Teamwaarden vormen de bouwstenen voor een gezonde teamcultuur en spelen een cruciale rol in teamontwikkeling. Door te investeren in het definiëren, communiceren en naleven van deze waarden, kunnen teams gedijen in een omgeving die gebaseerd is op vertrouwen, samenwerking en gemeenschappelijk succes.