Het zweet op de juiste rug, hoe je overleeft als leidinggevende

februari 3, 2020

Het zweet op de juiste rug

Hoe je overleeft als leidinggevende
auteur: Arlette Bout

Scroll naar beneden voor de Podcast

Kent u die uitdrukking? “Het zweet op de juiste rug”? Wanneer hebben we het nog over een bezwete rug? Vroeger ging het over fysieke arbeid. Tegenwoordig in de meeste gevallen van toepassing als je aan het sporten bent.

Dan is het vanzelfsprekend dat degene die aan het sporten is zweet op de rug krijgt. Ik heb in ieder geval in de sportschool waar ik mij een paar dagen in de week in het zweet werk nog niet gezien dat anderen dan de sporters ook een bezwete rug hebben.

Maar ik geef het je te doen als je in organisaties kijkt hoe vaak de term ‘zweet op de rug’ in ieder geval in overdrachtelijke zin nog van toepassing is.

Wij verbazen ons er soms over hoe vaak een CEO, COO of iemand die “directeur operations” heet het werk ook als een uitvoerende specialist uitvoert, van hot naar her rent, de gaten dichtloopt, werk over neemt etcetera.

Het is ook een bekende valkuil van professionals die doorgroeien naar leiding geven. Ze worden gehinderd door kennis van zaken en houden niet alleen de ontwikkeling van de medewerkers tegen maar ook die van henzelf als leider.

CEO betekent niet dat je zelf gaat uitvoeren!

Dat je executive in je functietitel hebt betekent niet dat je het zelf gaat uitvoeren. Juist niet! Een CEO, COO of CFO laat de uitvoering aan zijn/haar team over, daar zijn de uitvoerende medewerkers of specialisten nu juist voor in dienst gekomen.

Het klinkt natuurlijk niet aardig, maar het zweet behoort op hun rug te staan. Zij hebben de leiding aangenomen over hun werkpakket.
Laat het dus ook daar liggen waar het hoort. Je medewerkers ontwikkelen een veel beter gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen als ze de volledige verantwoordelijkheid hebben en houden voor hun taken.

Het helpt ze niet als jij ze, omwille van de snelheid, de achterblijvende resultaten of omdat je er zelf veel ervaring hebt, een handje helpt met de uitvoering. NEE! Niet-doen is slimmer.

Kijk goed wat bij hun verantwoordelijkheid hoort en wat bij die van jou als leidinggevende. Is iemand niet in staat om het werk te doen, ga in gesprek. Wat is de oorzaak en wat kan de oplossing zijn (die de medewerkers zelf meestal eigenlijk ook wel weten).

Slechts het eigene dragen maakt sterk…

In de sportschool verbetert mijn conditie of kracht ook niet als de eigenaar van de sportschool met mijn gewichten gaat sjouwen omdat hij mij wil helpen. Toch?

Welk zweet dan wel?

Het zweet van de CEO, COO of CFO mag uiteraard wel op hun rug staan. Of bij de oprichter/eigenaar van een onderneming. Natuurlijk! Maar dan van de inspanning om hun controle en meewerkbehoefte te weerstaan.

Niks lastigers dan iets waar je passie voor hebt, of dat nu je product, je organisatie of je klant is, los te laten en je in eerste instantie te richten op waar jouw rol voor is bedoeld: op strategisch niveau de grote lijnen uitzetten. We weten het zelf maar ook al te goed.

Uiteraard mag je je in het zweet werken voor een gloedvolle speech om je medewerkers vanaf de zeepkist mee te nemen in je dromen voor de organisatie en de klanten. Maar laat alsjeblieft je medewerkers verder met rust. Ga naar ze luisteren en echt dienen. Ze zullen je dankbaar zijn. En je MT ook trouwens! Goed voorbeeld doet immers goed volgen.

Waar mag jouw inspanning nog meer over gaan? De kern van dienend leiderschap is je persoonlijk inzetten voor de persoonlijke en professionele groei van je medewerkers, collega’s, peers. Het gaat dus over je inspanning om je medewerkers in hun ontwikkelingsproces te begeleiden.

De echte gesprekken met ze te voeren en de juiste vragen te stellen zodat ze zelf weer een stap verder komen. Luister naar ze met een open hart, zonder oordelen. Je zult versteld staan van de briljante ideeën die ze hebben om het werk beter, sneller en slimmer te kunnen doen.

Met andere woorden: word een uitblinker in niet-doen, niet-overnemen, niet-invullen, niet-oordelen etc.
Zoals Lao Tse als zei: ‘oefen het niet-doen en alles zal op zijn plek vallen’. Ook voor jou als leider. Loslaten is de kunst.

Nu ook als Podcast: Servant Leadershp in 15 minuten!

Beluister de Podcast Servant Leadership in 15 minuten over dit onderwerp via Apple iTunes of Google Podcast of direct hieronder. Vergeet je niet te abonneren want er komen snel meer afleveringen online met boeiende gesprekken en interessante gasten.

 

Misschien ook interessant

januari 23, 2024

Teamwaarden als bouwstenen voor gezonde en hechte teams

Teamwaarden vormen de bouwstenen voor een gezonde teamcultuur en spelen een cruciale rol in teamontwikkeling. Door te investeren in het definiëren, communiceren en naleven van deze waarden, kunnen teams gedijen in een omgeving die gebaseerd is op vertrouwen, samenwerking en gemeenschappelijk succes.

oktober 24, 2023

Loslaten om vooruit te komen

Oude beelden, patronen, en overtuigingen loslaten om vooruit te komen vraagt de moed om te starten en het ongemak wat erbij komt kijken te verduren. Stukje bij beetje loslaten en zo stap voor stap vrijer en autonomer worden als mens en als leider.

Servant leadership
in vijftien minuten

‘Servant leadership in 15 minuten’ is geen gewoon boek maar een echt doe boek. Het neemt je stapsgewijs mee langs de kenmerken van dienend leiderschap.

Inschrijven nieuwsbrief