NIVSL: Geloof jij in toeval?

FullSizeRender

Tijd om in actie te komen! Wanneer heb je iets anders gedaan dan je normaal zou doen? 

Omdat ik geen uitgever achter mij heb staan ben ik ook zelf verantwoordelijk voor de promotie van mijn boek “Servant Leadership in 15 minuten” . Ik moet dan ook creatief zijn in mijn marketing. Ik vertel op social media dat ik graag lezingen wil gaan geven naar aanleiding van mijn boek, ik heb mijn boek persoonlijk overhandigd aan bijvoorbeeld Gerrit Zalm van ABN AMRO en Manon van Beek van Accenture. De foto’s die ik met hen heb gemaakt heb ik vervolgens gedeeld op Twitter, Facebook en LinkedIn. Ik ben er maar druk mee.

Soms komen dingen, situaties of mensen op je pad die later van betekenis zijn. Niet zoeken maar vinden. En toen kreeg ik een ingeving.

Want ik kan iets op mijn pad krijgen, maar ik kan ook iets op het pad van een ander brengen…

Een van de dingen die ik anders heb gedaan was het boek meenemen in de trein toen ik naar een afspraak ergens in Amsterdam ging. Het was de trein die van Haarlem naar Rotterdam Centraal reed. En op station Amsterdam Arena ben ik uitgestapt en heb ik het boek met een kaartje voor de vinder achtergelaten. Ik heb geen idee óf het is gevonden, wie het heeft gevonden en wat ermee is gebeurd. Maar de lol die ik had om te bedenken waar en hoe ik dit zou aanpakken gaf enorm veel energie.

Serendipiteit is het bewust opzoeken of uitlokken van toeval en kijken wat je daarbij vindt en wat je ermee kunt. Het zet je aan tot het gebruiken van je andere hersenhelft en het helpt je ook om toevallig nieuwe combinaties of andere inzichten te krijgen.

Serendipiteit is eigenlijk het lot een handje helpen. Doe eens gek! Hieronder volgen twee uitdagingen voor je (een voor jouzelf en een voor op je werk) om mee aan de slag te gaan.

Serendipity Challenge Servant Leadership in 15 minuten
Het lijkt ons leuk om eens te experimenteren met serendipiteit. Deze challenge houdt verband met mijn boek.

  • We vragen je om een foto te maken waarin je zichtbaar het boek aan het lezen bent. Dat kan thuis in de tuin of balkon, op je werk, aan het strand of op vakantie. Zorg dat ook iets van de achtergrond te zien is van de plek waar je aan het lezen bent
  • Plaats de foto op Twitter, LinkedIn of Facebook en vermeld de plaats waar je bent, en gebruik de hashtag #SL15minopreis en tot slot
  • Stuur de foto naar ons toe per e-mail of per What’sApp, want:
  • Na de zomervakantie gaan we eens kijken of we de inzenders bij elkaar kunnen brengen voor een echte ont-moeting, bijvoorbeeld aan het strand van Bloemendaal. Wie weet wat je dit oplevert?

Heb je het boek nog niet dan kun je het bestellen bij NIVSL (dan schrijf ik er persoonlijk iets in) of bij Bol.com.

Hoe doe je dat nu op je werk? Hierbij vier stappen en een paar tips om dit toe te passen (alleen of met groep):

  1. Stel een duidelijk doel of vraagstuk centraal
  2. Lok het toeval uit door bijvoorbeeld:
  • de Gouden Gids te pakken, naar restaurants te bladeren en daar met je ogen gesloten een restaurant aan te wijzen. Ga daar eten. Noteer wat je bijzonder opvalt aan het restaurant of aan de manieren waarop ze met hun gasten omgaan.
  • naar een museum te gaan, Ga zitten bij het linker schilderij in de grootste zaal en bestudeer het uitgebreid. Noteer wat je ziet, ervaart en voelt bij het schilderij. Wordt je aandacht door een ander schilderij in die ruimte getrokken? Neem dat dan om te bestuderen
  • een paar tijdschriften/vakbladen uit verschillende categorieën te kopen. Lees ze aandachtig en haal er drie gemeenschappelijke trends uit
  • naar de centrale hal van een NS Station te gaan. Je bekijkt de dienstregeling en neemt de trein die binnen 15 minuten vertrekt nadat jij in de hal bent gekomen. Loop in die stad rond, ga lunchen, drink koffie en knoop een praatje aan met degene die daar serveert, of achter de bar staat. Noteer wat je onderweg is opgevallen.
  1. Vertaling naar je doel of het vraagstuk: Ieder groepslid neemt de gevonden resultaten mee terug en gaat uitgebreid associëren met het doel of vraagstuk en legt de relatie met de vraag ‘zie, hoor of voel ik dingen die we bij het doel of het vraagstuk kunnen gebruiken?’
  2. Reflecteer op wat deze ervaring je persoonlijk heeft gebracht.

Toeval bestaat namelijk niet. Je krijgt dingen of mensen op je pad die in relatie staan tot iets waar je (on)bewust mee bezig bent. Ze kunnen sleutels voor de oplossing meebrengen. De vraag is of je er vervolgens bewust iets mee doet.

Ik hoop dat je meedoet aan de Serendipity Challenge en dat je iets hebt gehad aan de tips.
Graag tot ziens!

Hartelijke groet,
Arlette en Eric

PS: Voor alle duidelijkheid, wat is het onderscheid tussen toeval, serendipiteit en synchroniciteit?

  • Toeval: Gebeurtenis of omstandigheid die vooraf niet voorzien of gewild, niet te berekenen is geweest; onberekenbaar, onvoorzien voorval. 
  • Serendipiteit: Ontleend aan Engels serendipity; gave om door toevalligheden en intelligentie iets te ontdekken waar men niet op zoek was. 
  • Synchroniciteit: Het synchroon-zijn, het samenvallen in de tijd van twee of meer, niet strikt causaal op elkaar betrekking hebbende gebeurtenissen waarvan de betekenis gelijk of verwant gehalte is. 

 

 

 

Leave a Reply

*