❮ terug naar het overzicht

SERVANT LEADERSHIP voor teams

Een compleet leider worden

Servant Leadership Light

Vijfdaagse incompanytraining

In vijf dagen de essentie van dienend leiderschap.

De kern van dienend leiderschap is aandacht voor de mens. Een medewerker is meer dan alleen zijn rol of functie, hij is eerst en vooral mens.

Dienend leiderschap richt zich op de (persoonlijke) inzet van de leidinggevende voor de persoonlijke en professionele groei van zijn medewerker. Als leidinggevende zorg je ervoor zodanige omstandigheden te creëren binnen je organisatie en team dat die groei kan plaatsvinden (en dus de resultaten worden gehaald). Bovendien wil je als leidinggevende gedurende jouw periode van leiderschap binnen dat team, afdeling of organisatie iets van toegevoegde waarde nalaten voor de mensen en je opvolger. Jouw nalatenschap gaat verder dan alleen financiële groei.

Met bovenstaande hebben we drie belangrijke en zichtbare competenties van dienend leiderschap te pakken:

  1. inzet voor de groei van mensen,
  2. bouwen aan een gemeenschap en
  3. rentmeesterschap

Leiderschap en dromen zijn, hoe vreemd het wellicht klinkt, onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als je geen dromen voor je toekomst hebt, kun je geen leiderschap laten zien om je dromen waar te maken en anderen te inspireren om te volgen. Met andere woorden: om de hierboven benoemde competenties te laten zien, zul je een beeld moeten hebben van wat jij wilt achterlaten na je vertrek en waarmee jij van toegevoegde waarde bent, hoe je ideale team eruitziet, wat ze kunnen, hoe zij met elkaar omgaan, et cetera.

Een inspirerende visie zorgt ervoor dat mensen zich aangetrokken voelen en gaan meebewegen. Dat gaat over de volgende leiderschapscompetenties:

  • conceptualiseren,
  • vooruitzien en
  • overtuigen.

Om invulling te geven aan de eerste drie competenties is het van groot belang dat jij als leidinggevende weet dat dienend leiderschap niet om jou draait, maar wel bij jou begint. Jij gaat in deze vijf dagen beginnen met naar jezelf te kijken en te luisteren. Want met de bril waarmee jij naar jezelf kijkt, kijk je ook naar je teamleden en collega’s. En zo moet je ook luisteren naar welke oordelen en overtuigingen jij over jezelf hebt. Een dienend leider bevordert door zijn houding en gedrag het persoonlijke leiderschap bij zijn teamleden.

Als jij dus met de dienend-leiderschapscompetenties werkt, dan is het van belang dat je goed kunt luisteren, behoeften van anderen kunt achterhalen, weten waar hun groeiwensen en -mogelijkheden liggen, enzovoort. Ook moet je weten hoe je kunt bijdragen aan het versterken van je medewerkers, hen in hun kracht kunt laten blijven of komen. “Leading from one step behind.” De dienende competenties die hierin terugkomen, zijn luisteren, heel maken en empathie. Bewustzijn is een basale competentie die altijd geldt.

In een startdag en twee modules van twee aaneengesloten dagen binnen twee maanden gaan we met alle competenties aan het werk. De oefeningen zijn ervaringsgericht, maar hebben de insteek van kennismaken en aanraken (niet fysiek bedoeld), in tegenstelling tot de Servant Leadership Practitioner, waarbij de oefeningen de insteek hebben van verdiepen en ‘raken’.

Gesprekken worden ingepland in overleg

Inschrijven

Een compleet leider worden

Inschrijven

Een compleet leider worden

Micheal Kowalski

Inschrijven nieuwsbrief